İzleyiciler

6 Aralık 2011 Salı

Kaligrafik yazı, ya da özgün yazı tasarımı


Güzel sanatlar içinde en zor ve titizlik gerektiren sanatın, belki de grafik olduğunu söyleyenlerimiz bile vardır. Grafik her tür sanatı içinde barındırabilir. Resim, karikatür, vinyet, yazı karakteri ve tipoloji, ses ve video kayıtları dâhil her döküman grafik sanatçısının bilgisi, bilinci dâhilinde kullanılabilir. Grafik sanatçısı kurumsal iletişimden marka yapılanmasına kadar, müşteri profilinden demografik yapıya kadar, her tür bilgiyi bir alt kültür olarak bilmesi ve gelişmelerden haberdar olması gerekmektedir. Bununla kalmayıp bilgisini, görgüsünü de günden güne güncelleyerek, sağlıklı olarak varlığını muhatabına kanıtlamalıdır. Grafik sanatçısı, bilgisini tarih öncesinden bu zamana ve geleceğe perspektif tutacak şekilde bir vizyon sahibi olmalıdır. Dünya tarihini, coğrafyasını ve diğer bilimleri de içine alarak yaptığı eserlere özümseterek grafik olgusunu bütün mecraların yapılarına göre şekillendirerek sanatını icra etmelidir.

Kaligrafi de kişi kurum ve kuruluşların kurumsal kimliklerini tipografik bir yazıyla ifade etme sanatıdır. Yeryüzünde değişik alfabelerle yazı kullanan toplumların kaligrafist ve hattatları mevcuttur. Antik çağdan bu zamana kadar bütün yazılarda zamanla estetik değerler kazanarak, görselliklerini zenginleştirmişlerdir. Sümerler, hititler, uygurlar, helenistik devirden yunanlılar, ruslar, yahudiler, araplar, çin ve taylandlılar, farklı farklı yazı sitilleri kullanmaktalar. Daha nice sayamadığımız yazı şekilleri mevcuttur. Önemli olan bir kelimenin özgün yazılması demek, bilinen karakterlerin dışına çıkarak özgün bir yazı yazabilmektir. Özgün yazı yazmak demek, ilk kez kendi tarzında bir kelime ve cümle yazmaktır. Bununla verilen hava, kişi kurum ve kuruluşların kurumsallıklarında, insan üstündeki etkisini arttırmaktır. Varlıklarını bir nevi sağlam temelleri olan yapının büyüleyici tezyinatı gibidir.

Ben de, birkaç ay önce bir ilköğretime giden bir öğrencimin ismini kaligrafik bir şekilde yazmış idim. Aynı çalışmayı gölgelendirip, paspartü ile çerçeveleyip, photoshopta çalışmasını yaptım. Hem öğrencimin gönlünü almak, hem de blogger dostlarıma kaligrafi sanatını hatırlatmak, hem de onlara özgün yazı yazmanın zevkini aşılamak için küçük bir post yapmak istedim. Bir kafenin, bir eğlence yerinin, ya da bir toplumsal sanat merkezinin kapısındaki ışıklı özgün bir yazı gördüğümüzde, bize bıraktığı, özgürlük ruhunu anımsatmak istedim.

Profösör

15 yorum:

Pabuc dedi ki...

Ellerinize sağlık..bu tarz yazılar çok renkli olabiliyor mu? İlköğretim öğrencisi için çok daha renkli olabilirdi gibi mesela..Çok beğendim ..Ben de kara kalemle şekilli yazılar yazmayı seviyorum çünkü digitaj bilgim yok:)

Selam ve dua ile..

just not found. dedi ki...

gerçekten dikkat ve önem isteyen bir sanat dalı. El becerisi ve yaratıcılık barındırmadığı sürece başarması da çok zor.
çabanıza ve ellerinize sağlık;)

Firarî Yolcu dedi ki...

4Üniversiteden bir hocam da benim adımı buna benzer şekilde yazmıştı.
Hocalarımız sağ olsun, çok güzel... :)

Adsız dedi ki...

Benim de lise defterlerimin kıyısında köşesinde bu tarz yazı örnekleri vardı.:)
Bu şekilde yazılar yazmayı severim ben de.Hatta normal bir yazı yazarken bile bazen kimi harflerin kuyruklarını vs uzattığımı farkediyorum :)

RE-L124c41+ dedi ki...

eline sağlık profösör:) ama bence de mor yerine gökkuşağı renklerinden hafif veya neşeli renkler tercih edebilirdin,misal renk geçişleri vesaire :)

Dyginl dedi ki...

Hoş bir yazı olmuş profösör.Öğrenciniz için hoş bir jest olmuş.

Asahhara dedi ki...

Sizinle kaligrafi yazı sanatını daha çok sevdim..

Teşekkür ederim..

Profösör dedi ki...

Bu tür çalışmalar çok renkli de olabilir. Gök kuşağı gibi birkaç çizgiyi birleştirebiliriz. Tabi ilköğretem için çok renkli olabilirdi. Belki bir üçüncü versiyonu da çalışabiliriz. kara kalemle de çizimler yapabilirsin. Dijitalde de yapabilirsin. Dışarıda yapıp skaynerde taratıp, bilgisayarda üzerinde oynayabilirsin.

Profösör dedi ki...

kuccukkurba@İsterseniz siz de deneyebilirsiniz. Sitresinizi atarsınız.

Profösör dedi ki...

Firarî Yolcu@ Siz de kaligrafiye başlayın. zamanla alışır ve meleke kesbedersiniz.

Profösör dedi ki...

GÖK-TÜRK @ Benim de bütün kitaplarımın ve defterlerimin boş kısımları yazılar ve resimlerle dolu olurdu.

Profösör dedi ki...

RE-L124c41+@ Haklısın. Bu çalışma geliştirilebilir. Bundan sonra da bir başka çalışmada denerim söylediğini. teşekkür ederim.

Profösör dedi ki...

huyumkurusun @ Teşekkür ederim. :))

Profösör dedi ki...

Asahhara@ O zaman derse devam diyelim.

Unknown dedi ki...

Bu çok ilginç. Daha Kaligrafi sanatı paylaşmaya devam edin ....

Istanbul Güzel Yazi Merkezi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...